la helg..

en lång helg dock kanske inte jättemycket ridning då jag varit lite bakis och haft besök..
men i alla fall. Max reds i lördags, första ridturen vi tog själva på läänngggeee men han var cool som vanligt! Blev lite galopper och de tycke han var super!
Möte Tanja med söta Nott och med vovve. Jag ska oxå minsann ha hund någon dag som jag kan ha med när jag rider!

I Söndags kunde jag som sagt inte rida lagligt...men var tvungen att ta mig upp då hovslagaren skulle komma...den nya...som skor enligt Natural Balance princip han sida är
http://www.ridterapi-novalis.se/altahoofcare.html ta gärna en titt där.

Jag korsförhörde han i ett par timmar,och han verkar bra men jag är ännu lite osäker. Han hade väldigt bra svar på allt men det säger ändå inte allt!! Så om någon har hört något om Albin Jausovec så hör av er, både gott och ont vill jag höra och om detta skosätt!
Chickens hovar var det ingen fara med vi fick en slags tjärliknade sak att stoppa in i "sprickan" och sen ska man låta den växa ut..så han kan ridas vanligt igen.
Det är så himla svårt, då jag tycker min gamla hovis är verkligen kanon.
här testar han ut skon, hans motto är då att hästar idag har för långa tå och inte trampar ner ordentligt så strålen och ballarna blir inte stimulerade och då blir blodomlopet dåligt i hoven. Hästen rör sig sämre och sätter ner tån först.
så han låter hästan själv forma tån och få fram en rullning i rörlesen. skons placering får han ut av att veta vad hovbenet sitter som han kan räkna ut med en mätning därav dom gröna sträcken.
ska ta reda på sidorna idag så ni kan läsa om det själva!
Detta har kommit fram genom forskning av vildhästar i USA men jag menar på att mina hästar inte är vildhästar längre. och det håller han med om.Men genom att man börja så tidigt med hästens hovar så förstör man den narturliga rörelsen.
han ville se hur hästarna rörde sig innan och efter skoningen. Jag vet inte om jag såg skillnad för jag har kanske inte tänkt på hur dom rörde sig innan jag åkte till Australien=( Men enligt han så kommer det bli ett mer narturligt steg och hästen kommer kunna röra sig bättre.
Sanni har sämre frog (stråle) som han kallar det än anra då,då hon antagligen har börjats skos väldigt tidigt. Om man jämför med killarna som har mycket större.(ska ta en bild på det idag) då dom har gått oskodda många år.
Men ungefär såhär sätter han skon för att tån ska vara fri och Sanni själv ska slita på den.Det är inte heller någon tåkappa, bak är det på sidorna.


som sagt hör av er omni vet något om detta!!!

Kommentarer
Postat av: Ivan

Hej.

Jo, vi tycker ju att allt funkar superfint med Albins skoningar. Vi tycker dessutom att de är billiga, speciellt med tanke på hur långt de far för att sko/verka våra fem hästar.

Antagligen kommer du också vara övertygad inom kort.



mvh, Ivan

2009-12-21 @ 20:42:31
URL: http://www.ridterapi-novalis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0